Notice: Undefined index: options in /var/www/nlstar-nguelouar/wordpress/current/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/theme-builder/widgets/site-logo.php on line 123

Datum

Staallokaal gaat het avontuur aan

Wat begon met stalen vuurkorven groeide uit tot een ongekende passie en uiteindelijk een bedrijf. Drie ondernemende vrienden begonnen in 2020 met wat vandaag Staallokaal is. Een onderneming met een missie: de consument meenemen in de techniek en het complete verhaal van het product. Sinds januari dit jaar is Staallokaal aangesloten bij Start-Impuls. Toen de mannen van Staallokaal zich op het kruispunt van het avontuur bevonden, besloten ze iemand erbij te halen om dat avontuur mee aan te gaan. En zo begon onze bijzondere samenwerking.

Van verjaardagscadeau naar idee
Vijf jaar geleden had Sybrandus – Brant – een idee. Hij wilde een stalen vuurkorf ontwerpen als verjaardagscadeau voor een vriend. “Toen is het vuur eigenlijk gaan branden, en naarmate de jaren voorbij gingen, werd het enthousiasme voor een eigen bedrijf groter”, vertelt Brant. Zo is het balletje gaan rollen, en samen met twee vrienden richtte Brant Staallokaal op. Midden in de coronacrisis investeerden de mannen weekenden en vrije tijd in het opzetten van hun eigen onderneming. “Wat ik in de afgelopen jaren heb gemerkt is dat onze generatie niet meer zo technisch is. Een van onze doelen met Staallokaal is daarom ook vakkennis en techniek terugbrengen. Dat, gecombineerd met de gepersonaliseerde stalen producten die wij maken, is ons verhaal.”

Een keerpunt
De naam zegt het al: bij Staallokaal koop je lokaal, en niet van de massa. En dat is best uniek in de staalwereld. “Wij nemen mensen echt mee in de reis, van materiaal tot afgewerkt product. Eigenlijk spelen wij open kaart. Onze klanten worden in het complete proces betrokken, en krijgen precies het product dat zij willen. En zo ondernemen wij ook; met een open vizier.”

Eind vorig jaar was een keerpunt voor de mannen. Na een fantastische bestelling voor 300 kerstpakketten met stalen kachels en lokale producten, kwamen de oprichters met mij in contact. “Na het samenstellen van de gepersonaliseerde kerstpakketten eind vorig jaar, hadden wij nog wat materiaal over. Dat mochten wij bij de directeur langsbrengen. En die directeur was Stefan. Wij maakten kennis met elkaar, en Stefan was meteen geïnteresseerd. Het was destijds een beetje chaotisch qua plannen. Wij zaten nog in de pioniersfase. Maar Stefan gaf ons het vertrouwen, en wij gingen de samenwerking met elkaar aan.”

Van idee naar onderneming
Het doel met Staallokaal? Een merk voor de lange termijn opbouwen. Een merk met een verhaal. “Met de komst van Stefan was het tijd voor Staallokaal 2.0. Begin dit jaar werkten wij allemaal nog fulltime naast Staallokaal. Maar het werd drukker en drukker, en er moesten knopen worden doorgehakt. Daar heeft Stefan ons ontzettend goed bij geholpen. Natuurlijk helpt een financiële injectie je bedrijf, maar daar deden wij het niet voor. Stefan was een pilaar die wij misten. Hij is heel goed in het coachen op talentniveau, en dat doet hij op een manier die bij ons past. Je bent als ondernemer onzekerder dan men denkt. En daar helpt de coaching van Stefan ontzettend goed bij. Hij coacht niet alleen ons bedrijf, maar ook ons als ondernemers en mensen.”

De pizzapunten verdelen
Voordat wij samen het avontuur aangingen, moesten de mannen van Staallokaal hun pizzapunten verdelen: “Wij waren met zijn drieën gestart, en nu kwam er iemand bij. Maar wij hadden alle drie hetzelfde gevoel: als je je pizzapunten deelt, wordt de pizza groter. Als je verschillende competenties en ervaringen bij elkaar zet, wordt het succes groter. Stefan heeft heel veel ervaring én een groot netwerk. En dat vulde ons goed aan.”

“Stefan is een aanwinst voor Staallokaal. Hij pakt het stukje strategie voor ons bedrijf op en functioneert als onze coach. Hij helpt ons knopen door te hakken, en pioniert met ons mee. Wij zien elkaar wekelijks en hebben om de twee weken een gezamenlijk overleg. Sinds begin dit jaar hebben wij met Staallokaal enorme stappen gezet. Zowel voor het bedrijf als voor onszelf.”

Een vruchtafwerpende samenwerking
Het motto: durf te ondernemen, en ga ervoor. Precies dat hebben de mannen van Staallokaal gedaan. “Je vaste baan voor een deel opzeggen is spannend. Maar om ons bedrijf te laten groeien moesten we keuzes maken. Door Stefan steken wij nu aanzienlijk meer tijd in Staallokaal. Hij liet ons dingen in perspectief zien, en gaf ons het stukje bevestiging dat wij nodig hadden om ervoor te gaan. Onze samenwerking is verrijkend in verschillende opzichten. Stefan heeft niet alleen bergen ervaring als ondernemer; hij heeft ook levenservaring. Ik ben iemand die veel leert van anderen. Het is prettig om een natuurlijk persoon in je bv te hebben, in plaats van alleen een rechtspersoon.”

“Het meest waardevolle dat de samenwerking met Start-Impuls ons gebracht heeft? Onszelf leren vertrouwen, en gewoon de stap nemen. Wij ondernemen op onze eigen manier, en doen het gewoon!”

Meer
ARTIKELEN